Image default
Trener radzi

Danuta Krauze o odżywianiu, diecie i idealnej sylwetce – wywiad cz. 1

Zapraszamy do zapoznania się z pierwszą częścią wywiadu, który na łamach naszego serwisu udzieliła Danuta Krauze – certyfikowany Trener Personalny i Trener Medyczny. Zadaliśmy kilka pytań dotyczących odżywiania, doboru odpowiedniej diety i żywności ekologicznej.

Dlaczego zdecydowałaś się zostać trenerem personalnym?

DanutaDziękuję za pytanie. Moją karierę jako trener personalny zaczęłam dosyć późno, bo w wieku ponad 30 lat. Decyzja dość odważna, ale też przyszła naturalnie – sport, aktywność i styl życia z nimi związane od dawna odgrywały ważną rolę w moim życiu i uznałam, że chcę moją pasję rozwijać i dzielić się nią z innymi. Uwielbiam nowe wyzwania i pracę, w której mogę pomagać ludziom w osiągnięciu ich celów i poprawie jakości życia. Bycie trenerem personalnym to duża odpowiedzialność, konieczność ciągłego rozwoju, edukacji. Ale i ogromna satysfakcja z każdego postępu i sukcesu osób, z którymi mam zaszczyt pracować. Moją rolą jako trenera jest przede wszystkim pomoc w zmianie nawyków, nauka efektywnego trenowania, podejmowania świadomych decyzji żywieniowych tak, aby zbilansowana dieta i codzienna aktywność fizyczna stała się nieodłączną częścią życia moich podopiecznych i podstawą ich coraz lepszego samopoczucia. Jako trener medyczny szczególną uwagę zwracam na jakość ruchu i to, w jaki sposób poprzez ruch możemy kształtować nasze zdrowie i jak wpływa on na wszystkie aspekty naszego funkcjonowania.

Jak ważne jest odżywianie w całym procesie tworzenia idealnej sylwetki?

Przede wszystkim chciałabym unikać określeń takich jak “idealna sylwetka”. Nasza kultura, media stwarzają pewien wzorzec “ideału” kobiecej i męskiej figury, który – powiedzmy sobie szczerze – dla wielu osób jest nieosiągalny lub dążenie do niego wymaga wielkiej determinacji i wyrzeczeń, a nierzadko kończy się problemami zdrowotnymi. Dlatego w pierwszej kolejności zachęcam do stawiania sobie realistycznych celów i realizowania ich w zdrowy sposób. Oczywiście dążenie do wymarzonej figury, ciała, w którym czujemy się dobrze, które jest sprawne i zdrowe wymaga pewnego wysiłku. Regularna aktywność fizyczna i zbilansowana dieta to absolutna podstawa i nie można wskazać, co jest ważniejsze. Trening dostarcza nam bodźców do zmiany, natomiast żeby był efektywny, musimy zadbać o odpowiednie odżywianie. O to, by nasza dieta była jak najbardziej zróżnicowana, zbilansowana i oparta na wysokiej jakości, nieprzetworzonych produktach, warto zadbać na co dzień, niezależnie od celów sylwetkowych czy sportowych. Natomiast jeżeli mamy takie konkretne cele, pod ich kątem dobieramy najbardziej optymalny sposób odżywiania. Samym treningiem nie zrekompensujemy błędów żywieniowych, które niestety dadzą o sobie znać prędzej czy później poprzez problemy zdrowotne, lub – w najlepszym wypadku – po prostu brak efektów treningu.

Co myślisz na temat żywności ekologicznej, wegańskiej lub bezglutenowej? Czy osoby stosujące tą dietę, także mogą liczyć na idealną sylwetkę?

W ostatnich latach rzeczywiście rośnie zainteresowanie tzw. “zdrową żywnością”. Chętniej sięgamy po produkty oznaczone etykietką “eko”, “bio”, “vegan”, “gluten free” itp. z nadzieją, że dzięki temu nasza dieta jest lepsza i zapewni nam zdrowie i szczupłą sylwetkę. Bardzo często kierujemy się przy tym reklamą, opakowaniem produktu oraz ceną (wiadomo, im droższe kupimy płatki czy batonik, tym mniej będą mieć glutenu, cukru, kalorii i tym bardziej dobroczynny wpływ na nasze zdrowie), nie zawsze jednak zwracając uwagę na faktyczny skład i wartości odżywcze. To dobrze, że szukamy nowych, wartościowych produktów, że zdajemy sobie sprawę z tego, że odżywianie to podstawa i nic nie zastąpi zróżnicowanej i dobrej jakości diety. Zachęcam jednak do kierowania się w wyborach żywieniowych zdrowym rozsądkiem i rzetelną wiedzą raczej niż modą i aktualnymi trendami.
Zaczynając od ekologicznej żywności – to zdecydowanie dobry wybór. Jeżeli mamy taką możliwość i możemy sobie na to pozwolić, wybierajmy produkty ze znakiem “bio”. Żywność taka musi spełniać określone kryteria – w jej produkcji ograniczone jest użycie sztucznych nawozów, zabronione pestycydy, antybiotyki, hormony. Są to produkty pochodzące z rolnictwa zrównoważonego, ich produkcja nie jest nastawiona na masową skalę. Mniej konserwantów, w szczególności azotanów, powoduje, że mają krótszą datę ważności, a ich transport i przechowywanie po prostu bardziej kosztowne. Stąd ceny, które mogą być kilkukrotnie wyższe niż “standardowych” produktów. Nie musimy kupować wszystkiego “bio”, np. owoców i warzyw, które obieramy przed spożyciem i dokładnie myjemy. Nie usuniemy jednak tak łatwo zanieczyszczeń z produktów pochodzenia zwierzęcego – jeżeli w hodowli używane są pestycydy, znajdują się też w paszy i wodzie dla zwierząt. Dlatego mięso, jajka, ryby, nabiał – lepiej kupować z hodowli naturalnej.

Inna kwestia to – również coraz bardziej popularne – wegetarianizm, weganizm, czy też dieta bezglutenowa. Dla wielu osób to wręcz synonimy “zdrowego stylu życia”. Trzeba jednak pamiętać o tym, że są to diety eliminacyjne, polegają na wykluczeniu z diety pewnych produktów. Rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego często wynika przekonań, z troski o środowisko itd. ale zwykle nie ma żadnego uzasadnienia medycznego i nie przynosi większych korzyści zdrowotnych (oczywiście poza przypadkami faktycznego uczulenia na określone białko). Podobnie unikanie glutenu – jeżeli nie chorujemy na celiakię, nie musimy go unikać. Gluten to nie trucizna, tylko rodzaj białka występujący w zbożach. Warto pamiętać, że wykluczenie pewnej grupy produktów z diety może prowadzić do niedoborów ważnych makro- i mikroskładników i należy zadbać o ich odpowiednią podaż z innych źródeł. Jeżeli więc nie jemy mięsa, jajek, ryb i nabiału, przygotowanie zbilansowanych posiłków będzie wymagać więcej czasu i inwencji, zwykle też suplementacji, ale nie jest niemożliwe. Czy można kształtować sylwetkę na diecie eliminacyjnej? Jak najbardziej. Jest to po prostu trudniejsze i wymaga więcej wiedzy i nakładu pracy. Warto więc skorzystać z pomocy specjalisty w tym zakresie.

Chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na fakt, o którym wiele osób zapomina, że jakość pożywienia to bardzo ważna kwestia, ale jego ilość też ma znaczenie, zatem niezależnie od tego, jak bardzo “bio” i “organiczne” kupujemy produkty, cukier to nadal cukier, a tłuszcz to tłuszcz i ich nadmiar będzie miał niestety tendencję do odkładania się w postaci niechcianych fałdek.

Czy zestawy ćwiczeń różnią się, w zależności od przestrzeganej diety?

Zestawy ćwiczeń są przede wszystkim zależne od celu treningowego. Także od stażu treningowego, sprawności, kondycji, stanu zdrowia osoby trenującej. Podobnie dieta. Czy mamy konkretne cele sportowe, czy pracujemy nad sylwetką, czy chcemy po prostu lepiej się ruszać i mieć lepsze samopoczucie – warto sobie określić cel i aktywność, która najbardziej nam odpowiada. Inny trening zaproponuję osobie, która cierpi na ból kręgosłupa, inny komuś, kto przygotowuje się do triathlonu, inny osobie, która chce poprawić sylwetkę. Dieta raczej będzie wynikać z zakładanych celów i aktywności niż na odwrót.

Jakie podstawowe informacje starasz się uzyskać od osoby, która przyszła do Ciebie pierwszy raz?

Rozpoczynając współpracę z nowym podopiecznym, staram się zebrać jak najwięcej informacji o jego stanie zdrowia i celach, jakie chce osiągnąć. Dla trenera bardzo ważne są wszelkie dane na temat dolegliwości bólowych, przebytych kontuzji, urazów, operacji, zabiegów i oczywiście przeciwwskazań lekarskich do określonego rodzaju aktywności fizycznej. Problemy zdrowotne, aktualne badania lekarskie, przyjmowane leki – to wszystko bardzo istotne informacje. Pytam też o dietę, najczęściej proszę również o wypełnienie “dzienniczka żywieniowego”. O dotychczasową aktywność fizyczną, styl życia, rodzaj wykonywanej pracy i oczywiście o cele i oczekiwania, z jakimi ta osoba do mnie przychodzi. Opieka trenera personalnego to nie tylko dobór ćwiczeń i pilnowanie poprawnego wykonania określonej liczby powtórzeń. Oczywiście trening oraz dieta to moje podstawowe metody pracy z klientem, natomiast żeby były optymalne i efektywne, muszą być wpisane w szerszy kontekst jego funkcjonowania w codziennym życiu, stąd im więcej informacji, tym lepsza i bardziej owocna współpraca.

Zapraszamy na stronę internetową trenerki: https://www.treningpersonalnypoznan.com/

oraz profil na Facebooku klikając tutaj

W drugiej części znajdziecie odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Jak wyglądają ćwiczenia dla osób w ciąży i czy musisz im poświecić więcej czasu?
  • Jakie według Ciebie są najważniejsze wskazówki dotyczące ćwiczeń dla osób w ciąży?
  • Jakich ćwiczeń powinny unikać kobiety w ciąży?
  • Wiele kobiet w ciąży, boi się ćwiczyć, obawiając się o to, że jest to szkodliwe dla ich nienarodzonego dziecka. Co możesz powiedzieć takim osobom i jak je zachęcisz do właściwych ćwiczeń?
  • U większości kobiet może minąć sporo czasu, zanim powrócą do formy, jaką miały przed porodem. Jakie ćwiczenia powinny wykonywać takie osoby?

Link do wywiadu: Ćwiczenia dla kobiet w ciąży oraz powrót do formy po porodzie

 

Zobacz także

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży oraz powrót do formy po porodzie – wywiad

LikeFit.pl

Kanały na YouTube związane z aktywnością fizyczną

LikeFit.pl

Power Band i Miniband w trosce o Twoją formę w terenie

LikeFit.pl