Image default
Zdrowie

Jak ograniczyć spożycie cukru?

W dobie kiedy cukier i słodkości są naszym najlepszym przyjacielem, możemy śmiało powiedzieć, że cukrzyca staje się powoli chorobą cywilizacyjną. Jest ona spowodowana między innymi nadmiernym spożywaniem cukru dodanego, który posiada mało, w porównaniu do cukru naturalnego, wartości odżywczych nie wliczając ogromnej ilości kalorii i węglowodanów.

Ile cukru należy spożywać?

Zaleca się jak najbardziej spożywanie cukru znajdującego się w owocach, warzywach, produktach mlecznych i zbożach. Norma dziennego spożycia dla mężczyzny, to nie więcej niż 9 łyżeczek cukru, a dla kobiety nie więcej niż 6. Wydaje się to dużo ponad to co spożywamy dziennie, lecz nie bierzemy pod uwagę cukru ukrytego, który jest w praktycznie każdym spożywanym przez nas posiłku. Znajduje się on np.: w ketchupie, sosie BBQ, chlebie, jogurcie owocowym, kiełbaskach i suszonym mięsie. Oznacza to, że cukier znajduje się w  rzeczach, które byśmy nawet nie podejrzewali o posiadanie cukru. Należy dokładnie czytać etykiety i zapoznawać się ze składem produktów, które mamy zamiar spożyć. Dodany cukier może kryć się pod wieloma nazwami w składzie np.:

  • syrop trzcinowy
  • syrop klonowy
  • miód
  • koncentrat soku owocowego
  • brązowy cukier
    i wiele innych

Obecnie można znaleźć wiele substytutów cukru tzw. słodziki, lub zalecany dla cukrzyków erytyrol, który nie jest przyswajalny przez organizm, a co za tym idzie nie podwyższa zawartości cukru we krwi. Przy spoyzciu cukru należy jednak zachować umiar, bo nawet ten „dobry” cukier w dużych ilościach może przynieść niepożądane skutki

Czym zastąpić cukier?

Jeśli już zdecydujesz się powoli wycofywać cukier ze swojej diety, to można go zastąpić innymi równie dobrymi produktami. I tak na przykład: zamiast gazowanych i słodkich napoi- wodą z cytryna lub pomarańczą, jogurt smakowy zastąp zwykłym jogurtem ze świeżymi owocami. Spróbuj ograniczyć jedzenie słodkich rzeczy i deserów do specjalnych okazji. Takie niewielkie zmiany mogą polepszyć twoją jakość życia oraz wydłużyć je. Twoja sylwetka również odczuje zmiany, tak samo jak portfel, który będzie oszczędzał na wizytach u dentysty związanymi z próchnicą spowodowaną nadmiernym spożywaniem cukru.

 

Zobacz także

Niski poziom aktywności fizycznej Polaków – badanie MultiSport Index 2019

LikeFit.pl

Jak utrzymać formę na wakacjach

LikeFit.pl

Pij wodę nawet gdy nie chce Ci się pić

LikeFit.pl