Image default
Informacje Like Fit Zdrowie

Niski poziom aktywności fizycznej Polaków – badanie MultiSport Index 2019

Badanie przeprowadzone przez MultiSport Index 2019 wskazuje, że prawie połowa Polaków wykonuje pracę siedzącą przez ponad 5 godzin dziennie, co przekłada się na brak aktywności fizycznej. Blisko 1/5 naszych rodaków, nie potrafiła wskazać dnia w którym na spacer przeznaczyłaby co najmniej 10 minut.

Brak aktywności fizycznej

Wyniki ankiety wskazujące, że 18 procent Polaków spaceruje mniej niż 10 minut w tygodniu oznaczają, że świadomość niektórych osób, dotycząca wpływu ruchu na ich zdrowie jest znikoma. Niektórzy nawet mimo takiej świadomości nie mają zwyczajnie na to czasu. Ogrom obowiązków i pośpiech sprawia, że aktywność fizyczna zepchnięta jest na dalszy plan.

Co mówią badania? MultiSport Index 2019 wskazał na zależność czasu jaki poświęcamy na siedzenie, do długości naszego życia. Co się okazało? Godzina siedzenia skraca życie o 21 minut, a to więcej niż jeden wypalony papieros.
Jak się okazuje, z aktywności fizycznej najmniej korzystają mieszkańcy miast o wielkości od 100 do 200 tys, oraz osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.

multisport badanie

Siedzący tryb życia skraca życie

Według Światowej Organizacja Zdrowia (WHO), siedzący tryb życia skraca nasze życie. Badania uznały siedzący tryb życia za czwartą, wiodącą przyczynę śmierci na świecie. Każdego roku, aż 3 miliony osób umiera ze względu na brak ruchu.
Badanie MultiSport Index wskazuje że prawie połowa Polaków, spędza w pozycji siedzącej 5 godzin dziennie, a 16 procent, aż powyżej 9 godzin na dobę.

Praca siedząca

Te przerażające statystyki to efekt pracy w firmach, wymuszających przebywanie w jednej pozycji, na przykład siedzenie przed komputerem. Nieliczne przerwy przyczyniają się do długotrwałego bezruchu. Ekspert w zakresie anatomii człowieka oraz fizjoterapii w sporcie zauważa, że taki tryb życia przyczynia się do:

  • nadciśnienia tętniczego
  • cukrzycy drugiego typu
  • zakrzepicy naczyń żylnych nóg
  • zespół cieśni nadgarstka

Do wszystkich tych przykrych konsekwencji można dodać problemy ze wzrokiem czy skrzywienie kręgosłupa.

Codzienny spacer wydłuża życie

Specjalista medycyny sportowej zaznacza, że najmniejszy ruch jest lepszy od jego braku. Podczas powolnego marszu serce i oddech pracuje szybciej, co przekłada się na lepsze dotlenienie i ukrwienie organizmu. W ten sposób składniki odżywcze oraz tlen lepiej docierają do wszystkich tkanek, a co najważniejsze do mózgu. Dzięki temu cały organizm staje się bardziej aktywny i lepiej przygotowany do wysiłku intelektualnego.

Niezależnie od wieku, spacer to jedna z najprostszych metod na podniesienie aktywności fizycznej. Przynosi on szereg korzyści opisanych powyżej. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca osobom w wieku od 18 do 64 roku życia „podejmowanie co najmniej 150 minut umiarkowanej lub 75 intensywnej aerobowej aktywności fizycznej tygodniowo”.
Pełen raport z badania przeprowadzonego przez MultiSport Index znajduje się na stronie organizacji. Zostało ono przeprowadzone przez firmę Kantar, wśród 1858 mieszkańców naszego kraju.

Zobacz także

Fit tortilla na imprezę, czyli Wrap przekąski

LikeFit.pl

Aplikacje wspierające trening pośladków

LikeFit.pl

Aplikacje jako kalkulatory do liczenia kalorii

LikeFit.pl